Profesjonalne szkolenie

Profesjonalne szkolenie
.

Mastering Naszej Produkcji + Wtyczki WaveLab + Waves VST

,
A wiec pierwsze co musimy zrobic to sprawdzic czy nasz mix jest poprawnie zrobiony
przede wszystkim czy nie ma przesteru czyli czy niektore elementy nie sa za glosno
najlepiej posluzyc się miernikami z Wavelaba
nastepna rzecza ktora musimy zrobic to zapetlic sobie utwor w wavelabie w miejscu w ktorym nasz kawalek jest w kulminacji (czyli tam gdzie gra najwiecej dzwiekow) .
nastepna rzecz ktora wstawiamy jest Equalizer ja korzystam najczesciej z Q-10 z pakietu waves. Od razu wskazowka - powinno się equalizowac tylko poprzez ucinanie .np jesli chcesz uwydatnic niskie przytnij troszke srednie. A Wiec pierwsza rzecza ktora robimy to ucinamy niskie tony mniej wiecej w okolicach 40hz
,
,
Robimy tak w ten sposob poniewaz niskie tonacje zagluszaja nieco gore .wiec zyskujemy przestrzeni

nastepny krok to moj ulubiony liniowy kompresor wielopasmowy z pakietu Waves > Lin MB
puszczamy nasz zapetlony numer i patrzymy na informacje dotyczaca dolin w utworze tzn Peak
,
,
Kolejnym krokiem jest ustawienie tych samych wartosci w Treshold na kazdym bandzie
,
,
Nastepnie ustawiamy MAKE UP na Auto , to pozwoli pozostawic utwor na takiej samej glosnosci gdy pociagniemy na dol TRESHOLD na MASTERZE
,
,
Kolejna rzecza jest wlasnie Master Treshold przeciagamy go na dol az do momentu kiedy
wykres naszego kawalka bedzie mniejwiecej po srodku niebieskiego pola czyli dzialania naszego multibanda
,
,
Nastepnie lapiemy za MASTER ATTACK (Attack to moment w ktorym nasz kompresor zaczna dzialac) i ciagniemy go powoli do gory az do momentu kiedy mniejwiecej ustabilizuje się nasz wykres pomiedzy pierwszym a drugim bandem czyli na niskich tonacjach oczywisci robimy to na ucho ;P
,
,
Pozostal nam jeszcz MASTER RELEASE (czyli moment w ktorym nasz kompresor konczy swoja prace ) Rowniez delikatnie ciagniemy go do gory az do momentu gdy pierwsze 2 bandy beda prawie ustawione horyzontalnie wzgledm siebie
Klikajac na trim automatycznie ustawia się by nie bylo przesteru (nie powinny swiecic się czerwone diody po prawej gornej stronie)
,
,
i to w sumie koniec pracy z LIN MB uwielbiam ten kompresor bo dodaje tego MIESA do utworu oraz genialnie podkreca dynamike utworu..

Ostatnia rzecza jest Glosnosc naszego utworu

Mozna to zrobic za pomoca WAVES L2 Limiter badz w wavelabie za pomoca Peak Master i Master Level (te wtyczki w polaczeniu daja nam rowniez limiter)


najpierw musimy ustawic Out Celling na -0.1 , -0.2 to zalezy
,
,
i teraz mozemy lapac za Treshold , ktory podbije nam glosnosc ALE zanim to zrobimy
przydalby się nam jakis miernik . I tu wyjasnie dlaczego uzywam WAVELABa
Wavelab na standardzie mamiernik o nazwie LEVEL METER jest to najlepszy miernik jaki kiedykolwiek widzialem dlatego kozystam z wavelaba .
,

7 Komentarze:

TRANE pisze...

LiMB, mój ulubiony kompresor :)
Co jak co ale daje porządnego kopa,
polecam ;)

pzdr BGK

Anonimowy pisze...

Zrobilem ten master i nie widze zadnej roznicy xd

rap-podziemie pisze...

na tym polega mastering. Mastering to końcowy efekt. Nie poprawi Ci brzmienia jeśli masz skopany mix. Mastering dodaje tylko koloru. Mix jest najważniejszą sprawą. Nie ma sensu robić masteringu jeśli nie ograniasz mixu.
YO!

Anonimowy pisze...

no w takim razie mam pytanie,jesli jeszcze nie robie swoich bitow i nagrywam na gotowych podkładach to jak mam zrobic dobrego mixa skoro,nie mam poszczegolnych sciezek basu itd,tylko sam bit i wokal?To czy dlatego master wychodzi praktycznie jakby go nie bylo?
I jesli macie mozliwosc i checi to moze zrobcie taki tutorial jak to obrobic w takiej sytuacji jak ta w/w.Napewno nie tylko mi by sie to przydalo .Pozdro =]

Duch pisze...

Nie zrobisz mixu jeśli nie masz projektu.
Tak jak kolega mówił mastering to końcowy etap. Czyli np. Nadajemy całości dynamiki, barwy, normalizujemy głośność. Bo wy pewnie myślicie, że mastering to nie wiem co to jest i nagle wam poprawi cały track w mega jakościowo wałek.
Otóż nie.
Pamiętajcie o mixie. Wszystko musi być zajebiście dobrze zmixowane dopiero wtedy nadaje się taki materiał do masteringu.

Jeśli nagrywasz na gotowych bitach to pewnie są one jeszcze po kompresji do mp3.
Nie jestem inżynierem dzwieku, ale uważam, że nic z tego nie zrobisz.

Zadbaj na początek o dobry mix wokalu i dopiero jak calość będzie dobrze brzmieć można pomyśleć o masteringu, ale tylko na ścieżkach Wav.

Unknown pisze...

Dzięki za tutorial. Chciałbym prosić o pomoc. W moich utworach to niebieskie pole (obszar działania multibanda) jest bardzo wąskie, ponad 2 razy węższe niż u ciebie. Co mogę zrobić, żeby je poszerzyć? Jakie będzie miało to odzwierciedlenie w dźwięku? Bardzo proszę o pomoc. Pozdro!

Duch pisze...

Tym się nie przejmuj szerokość nie ma tu żadnego znaczenia.

Prześlij komentarz

WAŻNE!!!

Pamiętaj żeby w polu Nazwa / adres URL wpisać swoje imię lub pseudonim. Można podać link do swoich produkcji w polu URL Z uwagi na dużą ilość spamu, komentarze są moderowane.

Najchętniej czytane w tym tygodniu

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Powered by Blogger